Petr Paulczyňski: homepage

Polemika se Zlatuškou.

Kolegy z klubu jsem upozornil na článek na webu B2006, z pera renesančního vševěda Zlatušky. Jeden z mých kolegů zareagoval a zde je jeho reakce.

K článku na webu pana Zlatušky

Všichni, kdož jsou nějakým způsobem zainteresovaní do přípravy přestavby železničního uzlu Brno mohou mít na tuto problematiku různé názory. Projekt přestavby železničního uzlu Brno není totiž možno vnímat jako „černobílý“. Každá z variant má své klady a zápory, což ostatně potvrdila i analýza zadaná městem.
Pan Zlatuška však prezentuje její závěry pouze jednostranně, což v samotné analýze takto prezentováno vůbec není.  Z pohledu investora a vlastníka dráhy je důležitý závěr, že nová poloha osobního nádraží a navazujících traťových úseků splňuje všechny požadavky evropské legislativy na rozdíl od varianty přisunuté, kde by bylo třeba výjimek. Tato skutečnost však v článku pana Zlatušky není obsažena. Také jeho tvrzení o „změkčení“ norem se nezakládá na pravdě. Opak je skutečností, normy jsou daleko přísnější vzhledem k požadavkům na zajištění bezpečnosti železničního provozu a propojitelnosti evropského železničního systému (interoperabilita).
Nově vybudované nádraží v odsunuté poloze splňuje z hlediska železniční infrastruktury  nejen všechny požadavky technické, ale umožňuje i budoucí rozvoj nádraží s ohledem na předpokládané zvýšení železniční dopravy.
Splnění podmínek interoperability na nádraží v přisunuté poloze a také v přiléhajících traťových  úsecích by bylo obtížně realizovatelné s ohledem na stav mostních objektů a objektů železničního spodku včetně památkové ochrany převážné většiny z nich a také s ohledem na to, že trasa vede převážně v zastavěném a velmi stísněném prostoru. Realizace této varianty by po dobu výstavby pravděpodobně zcela ochromila dobře fungující systém IDS JmK.

Návrh předsedy dopravní komise magistrátu na propojení stávajícího osobního nádraží s nádražím v nové poloze je řešením, které by mohlo v případě jeho technické proveditelnosti zlepšit podmínky pro městskou hromadnou dopravu v přímé návaznosti na IDS JmK. Nejedná se vůbec o nějakou novou alternativu k variantě v odsunuté poloze. Jde o doplnění této varianty. Vznik tohoto návrhu byl umožněn právě vypracováním projektu přestavby železničního uzlu Brno s nádražím v nové poloze a tuto polohu nijak nezpochybňuje, ale naopak využívá opouštěnou stopu pro příměstskou a zejména městskou hromadnou dopravu, kde nahrazuje méně kapacitní tramvajovou dopravu kapacitnější železniční dopravou typu S-Bahn.
Vzhledem k tomu, že v trase uvažované „městské rychlodráhy“ by byly provozovány pouze linky příměstské železniční dopravy a jednalo by se z pohledu legislativy o regionální dráhu, bylo by možno využít všech možných technických úlev pro tento charakter dráhy (poloměry oblouků, nápravové tlaky, délky nástupišť atd…), což by v žádném případě nebylo možné pro provoz dálkové dopravy včetně mezinárodní a i budoucích VRT.
V předkládaném řešení navrhuje autor  zároveň vybudování dalších zastávek, které by z důvodů kapacity tratí nebylo realizovatelné v případě nádraží v přisunuté poloze.

Výše uvedené znovu potvrzuje, že žádné řešení není a logicky ani nemůže být ideální. Varianta připravovaná investorem v kombinaci s návrhem předsedy dopravní komise magistrátu, pokud by byla technicky a finančně realizovatelná, by mohla být v některých směrech pro Brno přínosem.


Zde je Zlatuškův článek k němuž se reakce vztahuje

        


zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 2022x, známka: 2.8
Kategorie: Z brněnské radnice
online: 63
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist