Petr Paulczyňski: homepage

Visutá dráha na starou rolu? Zpátky na zem.

Extatické výkřiky nadšení na všech stranách. Dokonce Zelení tak trochu zmlkli. Dopravní expert Brna No1. uvolněný zastupitel KDU Josef Veselý přišel s nápadem, jak problematiku okolo přestavby železničního uzlu ještě trochu víc zašmodrchat.

Prý nové nádraží ano, ale od něho ke starému visutá dráha v tubusu. Zelení vlci se nažerou a přestavbová koza zůstane celá. Novináři se předháněli v uveřejňování futuristických obrázků. Nějak ale zapadlo vyjádření Správy železniční dopravní cesty, které takovým nadšením nehýří. Přesvědčte se sami.

Věc: Stanovisko Správy železniční dopravní cesty, státní organizace k návrhu Ing. Josefa Veselého „Městská rychlodráha“

Předložený návrh je zajímavý z hlediska řešení kolejových dopravních systémů v rámci železničního uzlu Brno. S těsnou vazbou na příměstskou železniční dopravu brněnské sídelní aglomerace. V této fázi se jedná  o ideový návrh, který vyžaduje zásadní posouzení a to z hlediska technického, urbanistického, územně - plánovacího a ekonomického.
Navržené řešení z našeho pohledu eliminuje možné budoucí problémy s nedostatečnou kapacitou městské infrastruktury ( tramvajové tratě ) a částečně i s kapacitou severního zhlaví nového osobního nádraží ( trať od Chrlic a Blažovic je v příspěvku zaústěna do nového osobního nádraží z jihu ). Navržené řešení  rovněž nabízí možnost zřízení nových železničních zastávek v místech s možným přepravním potenciálem..

 Návrh vyvolává ve vazbě na probíhající přestavbu ŽUB  potřebu změny základní investiční dokumentace, tj. změny územního plánu, územního rozhodnutí, vypracování další přípravné dokumentace včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Délka tohoto procesu  představuje období minimálně 5 let a tudíž nelze počítat  s realizací záměru  jako součásti probíhající přestavby ŽUB.

Případnou přípravu a následnou realizaci záměru je třeba sledovat jako zcela samostatnou investici (soubor investic), Města Brna,  SŽDC a Jihomoravského kraje s těsnou vazbou na integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje ( IDS JMK ).

Z pohledu SŽDC se jeví některé části návrhu jako velmi obtížně realizovatelné ( územní dopady,kolize s platným územním plánem, navrhované výškové a směrové poměry železničních tratí, kolize s nově navrhovaným velkým městským okruhem,  majetkové vztahy, protipovodňová opatření). Proto  SŽDC doporučuje posoudit částečné využití návrhu v trase od nového osobního nádraží přes „Bulvár“ a stávající hlavní nádraží do Židenic, přičemž při řešení projektu nového osobního nádraží by SŽDC případně zajistila prostorovou rezervu pro vyústění tratě z nového osobního nádraží na estakádu  v „bulváru“. Uvedený postup by umožnil i v budoucnu pokračování v záměru  realizace Městské rychlodráhy a nenarušil  by  pokračování již probíhající přípravy a realizace přestavby ŽUB v předpokládaných termínech. Vhodným linkováním vlaků příměstské dopravy by i při tomto řešení  bylo možné zajistit bezúvraťové jízdy na novém osobním nádraží.

Definitivní rozhodnutí o přípravě nové investice by mělo být přijato po zpracování studie v gesci Města Brna a JMK. Ve studii je nutno mimo jiné  prověřit všechny výše uvedené aspekty navrhovaného řešení (technické, územně – plánovací, urbanistické a ekonomické), stejně jako možnosti využití stávající železniční infrastruktury a případný nutný rozsah její modernizace.
SŽDC je připravena se na zpracování studie podílet a zajistit koordinaci se stávajícím projektem přestavby ŽUB.

Ještě tu někdo plane nadšením nad skvělostí nápadu? Nebo je to jenom mlžná clona?


zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 2245x, známka: 2.8
Kategorie: Z brněnské radnice
online: 41
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist