Nejen Rud� odbory. I anonymn� stoka.


Zdá se, �e mé �lánky o situaci v Národním divadle v Brn�, probouzí anonamní pisálky, kte�í si za svým názorem stojí tak pevn�, �e se ani podepsat neumí. Dostal jsem do diskuzního fóra další 2 p�ísp�vky, ale zasluhují si hlavní rubriku.



Zde je první:
"Milý pane Paulczynski,
srde�n� vás zdravím a gratuluji k nárustu popularity vašeho webu. Myslím, �e ho u� �te celé divadlo. Je to opravdu zajímavé �tení. Je dobré, �e se n�kde dá diskutovat. Jen myslím, �e máte pon�kud zkresené p�edstavy o divadle, vy idealisto. Nap�íklad kde jste p�išel na to, �e pan Plachý prošel �ádným konkurzem na šéfa, kde ho posuzovali renomovaní a erudovaní odborníci? Pana Plachého si dovedl jako šéfa pan �editel Dvo�ák, a po dvou m�sících nato prob�hl pro forma konkurs, ze kterého -jako z ud�lání- vzešel vlastn� u� dávno domluvený pan Plachý."

Odpov��:  ten konkurs nebyl "pro forma" a zú�astnilo se jej  více ne� deset p�edních osobností �eské kultury a ve�ejného �ivota, pan Plachý tam musel p�edlo�it a obhájit svou koncepci Mahenovy �inohry. Výb�rovou komisi na šéfa �inohry sestavil z�izovatel NDB - statutární m�sto Brno.

"Bohu�el si nemohu dovolit prozradit svou toto�nost, mohla bych mít velké potí�e. Tak�e vás jen zdravím a to bohu�el pod pseudonymem. "

Odpov��: Zdá se, �e se pistael opravdu zapomn�l p�ed rokem 89. Dnes  psát pod pseudonymem - to výmluvn� sv�d�í o úrovni informací a kvalit� osobnosti pisatele.


A zde  je druhý:
"Pane Paulczynski,
dovoluji si  nesouhlasit s vaší tezí, �e pan Plachý je nejúsp�šn�jší re�isér v brn�nské �inoh�e."

Odpov��: to se prost� pletete, jeho inscenace mají nejv�tší tr�by a návšt�vnost v celém Národním divadle Brno. To je prost� nezpochybnitelné a snadno vy�íslitelné. Jeho Královna Margot byla vyhlášena divácky nejoblíben�jší inscenací lo�ské sezóny. A jestli jsou to ký�e? To a� rozhodne divák Národního divadla. A znovu opakuji - divák Národního divadla není �ádný primitiv. Navíc pan Plachý má i velmi dobré recenze na svá p�edstavení (n�které v superlativech - viz poslední recenzi v Právu na jeho Antonia a Kleopatru, kde mluví JP K�í� o jeho mistrovství..), stejn� tak jako má špatné recenze, ...asi tak jako 99 % jiných re�isér� v této zemi nebo jako m�l Leoš Janá�ek, �e? Plachého velkoformátové re�ie jsou pro Národní divadlo nepochybn� velkým p�ínosem - jak finan�ním, tak um�leckým.. 

"Znám pana Plachého dlouho, ješt� z dob jeho p�sobení v brn�nské televizi a myslím, �e jeho produkce ve Sklen�nce byly velmi pozoruhodné. Jak se však etabluje te� ve velkém kamenném divadle, je ale pro m� (a jestli �tete odbornou kritiku mi dáte za pravdu) bohapustý ký�. O osobnosti pana Plachého bych to tak tvrd� nenapsal jako pisatelka p�ede mnou, ale trochu jí musím dát za pravdu."

Odpov��:  další anonym - co jste to za lidi, �e se bojíte podepsat sv�j text a nestojíte si ve�ejn� za svým názorem, ale do jiného (ve�ejn� p�sobícího) �lov�ka si rádi kopnete - toto pova�ujete za férovou komunikaci?! Vy neobhájíte pod svým jménem ani malý odstave�ek z toho, co píšete a na panu Plachém je vedení Mahenovy �inohry, jsou za ním velké inscenace, podepsané jeho jménem: dovedete si p�edstavit, jak velkou odpov�dnost ten �lov�k na sob� má? A vystupuje pod svým jménem, sám za sebe, neschovává se za pseudonymy.

A t�etí - neanonymní napsala ho Karolina Kovácsová, �lenka baletu NDB
"Vá�ený pane Paulczynski,
jsem �lenka baletu NDB a Odborové asociace divadelník� a musím se ohradit v��i Vašim pomluvám na adresu odborových organizací NDB. V prvé �ad� bych ale vyjád�ila ú�as a nad arogancí Vašeho dopisu a tónem, jakým s paní Procházkovou komunikujete. To se pova�ujete za slušného �lov�ka zp�sobilého n�jaké reprezentace?"
 
Odpov��: Nevím, kde vidíte aroganci . Snad v tom, �e si dovolím nesouhlasit s n�kým, kdo píše naprosto neuv��itelné sprostoty? Moje odfpov�� dopis je naopak naprosto slušný a p�esný, na rozdíl od paní Procházkové se zabývá meritem, tedy podstatou v�ci.
 
 
 Z Vašeho dopisu paní Procházkové plyne, �e nemáte o fungování odbor� v NDB ani páru. U� jen fakt, �e pova�ujete t�i nejv�tší odborové organizace, které zastupují v�tšinu zam�stnanc�,
 
Odpov��: L�ete. Nezastupují v�tšinu zam�stnanc�, ale n�jakých 200, jak sama paní Procházková píše a v NDB je p�es zam�stnanc� 700!!!
 
 
"jenom jako n�jakou frakci, vypovídá o Vaší neznalosti." 
 
Odpov��: Je to frakce, proto�e nebylo jednáno ve v�ci návšt�vy  u 1. nám�stka primátora se všemi odborovýmni organizacemi v NDB, ani s v�tšinou �len� odbor� NDB - �editel NDB byl tedy obejít skupinou samozvanc�, která v této v�ci nem�la prakticky �ádný mandát. Pokud vím, pan Plachý nemá a nechce mít s odbory v NDB nic spole�ného a ni�í pomoc v této tedy nepot�ebuje.
 
"Cht�la bych Vás ješt� upozornit, �e ve svém dopise se na jedné stran� sna�íte n�koho umrav�ovat v jeho výrocích o bývalém �editeli NDB, na druhé stran� ale sám ostouzíte a nepraviv� obvi�ujete jiného �editele NDB." 
 
Odpov��: informace o �editeli Prokešovi nejsou nepravdivé - navíc: záva�ných d�vod� pro jeho dovolání p�edlo�ila tehdejší Rada m�sta Brna nejmén� deset.
 
"Ješt� mi dovolte, abych vyjád�ila souhlas autorky p�ísp�vku o panu Plachém. Soubor baletu m�l tu �est a vyzkoušel si ve své prosincové premié�e re�isérské schopnosti pana Plachého na vlastní k��i."
 
Odpov��: p�edstavení, které re�íroval pan Plachý pro balet NDB je stále vyprodáno, to mluví za vše (co� se o jiných p�edstaveních baletu �íci nedá).  St�et, k n�mu� došlo mezi n�kterými sólisty baletu a re�isérem Plachým, byl - dle �ady sv�dk� - zap�i�in�n nep�ipraveností a neochotou �ásti baletního souboru spolupracovat s re�isérem (doznívající duch pana baletního mistra Prokeše v baletu pokra�uje), co� bylo souboru baletu následn� vysv�tleno na sch�zi souboru baletu p�ímo �editelem NDB Danielem Dvo�ákem: re�iséra je t�eba respektovat i kdyby se interpret�m zdály jeho postupy jakkoliv odta�ité. Navíc re�isér je v tomto p�ípad� i spoluautorem daného díla. K tomu se podrobn� písemn� vyjád�il i re�isér Plachý. Zajímavé je, �e panu 1. nám�stkovi posílá odborová frakce pouze dopis baletu a nikoliv odpov�� a podrobné vysv�tlení celé situace ze strany pana re�iséra Plachého. Ale to u� je te� jedno. Soubor baletu by m�l být rád, �e pro n� pan re�isér Plachý vymyslel se svými kolegy p�edstavení, které má 100 % návšt�vnost a úsp�ch u divák�.

A na sám záv�r. Jsem nucen trvat na svých zjišt�ních. Navíc sd�luji, �e na jakýkoliv další anonm ji� nebudu reagovat az diskuze ho sma�u.


Vlo�eno: 12. 6. 2009, autor: Petr Paulczynski (petr@paulczynski.cz)