Komunistická severní Korea stupňuje výhrůžky vůči jižní Koreji a média píší o válce.
V této atmosféře se ve středu bude slavnostně podepisovat dohoda, podle níž jihokorejské Korean Air koupí 44 procent akcií Českých aerolinií. Nemylme se však. To, co se odehraje, nebude klasická privatizace, ale spíš snaha zbavit se těžce prodělečného národního dopravce. I proto vláda schválila prodej v takovém spěchu a po zveřejnění ceny si mnozí říkali, že je to vlastně zadarmo. Po zkušenostech s ČSA by však vláda měla Jihokorejcům spíš sama zaplatit.
Komu za současný stav ČSA můžeme poděkovat? Na prvním místě Jaroslavu „Luftjardovi“ Tvrdíkovi. V této souvislosti stojí za pozornost výtah z rozhovoru MF DNES z října 2009 s posledním prezidentem ČSA Miroslavem Kůlou, který svému nástupci Tvrdíkovi předával aerolinky v roce 2003 v zisku.
Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.
Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.
Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.
Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.
Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.
http://www.pravybreh.cz/2013/04/10/dedictvi-luftjardy-tvrdika/