Petr Paulczyňski: homepage

Drby a vyhozený ředitel Dvořák

Exministr kultury Martin Štěpánek se znovu pustil do vysvětlování toho, proč před časem odvolal ředitele Národního divadla Daniela Dvořáka. Do Lidových novin napsal článek (Proč byl Dvořák odvolán, se ví, LN, 14. 8.) v němž jako hlavní důvod uvádí, že audit, "zaměřený především na hospodářství opery ND potvrdil naprosto zřetelně, že se vedení ekonomicky pohybovalo za hranicí únosnosti..."

Výsledky auditu si prý čtenář sice může vyhledat na internetu, nicméně Štěpánek mu je přiblíží. "Na některá představení byly vynakládány enormní prostředky, aniž by byl zaručen finanční návrat nebo umělecká bomba." Na která představení? Na Glassovu Krásku a zvíře, kterou se v Národním divadle uvedli bratři Formanovi? Na německo-českou koprodukci, díky níž se zde poprvé v historii Národního divadla odehrál Wagnerův úplný čtyřvečerní Prsten Nibelungův? Na La clemenza di Tito, podle mínění snad všech kritiků úžasnou mozartovskou inscenaci? Nebo na Suchého a Šlitrovu jazzovou Dobře placenou procházku, režijní operní debut Miloše Formana, uskutečněný až novým ředitelem, ale dávno Dvořákem chystaný?

Celou Dvořákovu éru Štěpánek shrnuje jednoznačně: "I operně středně vzdělaný laik věděl, že spíše než o špičce se v tomto případě dalo hovořit, slušně řečeno, o podprůměru." A navrch exministr Dvořáka ještě obvinil, že si z Národního udělal "výdělečnou mašinu". Sám sobě prý jako scénografovi vyplácel "honoráře mnohonásobně převyšující běžný český standard." Kolikrát více dával sobě, než platil jiným, už ale Štěpánek nedodal. Dvakrát, pětkrát nebo snad třicetkrát?

"Na mnoha inscenacích se výrobně podílely soukromé dílny MozArt, které byly, byť nikoliv papírově, v egidě pana ředitele Dvořáka. Ten navíc této společnosti během letních prázdnin pronajímal objekty ND včetně operních inscenací nastudovaných pro ND." Co to je být nepapírově v egidě? To Štěpánek také vyčetl z auditu? A k letním pronájmům: MozArt v nich pokračuje dodnes. Nejsou tedy náhodou výhodné i pro ND?

Aby nedošlo k mýlce, znovu opakuji: divadelnímu provozu nerozumím. A jen matně si dokážu představit ošidné postavení jakéhokoli divadelního ředitele, který má tu smůlu či štěstí, že je taky režisérem, scénografem nebo třeba dirigentem. Pokud to divadlo nepatří jemu, nechť je podrobován auditům a jiným kontrolám.

Na tajnosnubné otázky v tisku, by ale snad docházet nemělo. "Proč tak nadaný a úspěšný scénograf, jakým, dle mnohých, pan ing. Dvořák je, potřebuje ke své seberealizaci kulturní instituci s nadprůměrnou roční dotací?", táže se však Štěpánek. A obratem nabízí i repliku: "Odpověď znám, stejně jako ji znají ti, kteří ji znát chtějí. "

Co na to panu exministrovi říct? K čemu tak nadaný herec, jakým, podle mne, Martin Štěpánek je, potřeboval být ministrem kultury?

Autor je hudební kritik


zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 2806x, známka: 2.8
Kategorie: Nalezeno v tisku
online: 36
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist