Kdo z vás to má?
Jak imponovat voličům sociální demokracie? Penězi.Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík už začal mírně upravovat hausnumera, se kterými vyrukoval při prezentaci volební kampaně socialistů:
náklady nedosáhnou až 100 milionů, ale jen 70 milionů, a taky růží nebude milion - připustil, že „to číslo bylo samozřejmě marketingově nadsazeno“. Jestlipak ho mrzí, že ho novináři nachytali, jak si honí triko?
Asi ani ne. 70 milionů je pořád hodně a opatřit statisíce růží není, jak řekl tónem ostříleného manažera Tvrdík deníku Právo, „nic složitého, dnes se v ČR dá objednat a dostat cokoliv, kdykoliv“. Když máte peníze, dodejme. A ty Tvrdík má a rád využije příležitosti, aby to zopakoval. Jeho čísla jsou neověřitelná - kdo zjistí, zda má Lidový dům opravdu dva tisíce dobrovolníků a 80 mobilních týmů? Možná jsou taky marketingově nadsazena. Ale o to právě jde. To, co chce Tvrdík marketingově sdělit, je: ČSSD je velká a má hodně peněz. Je to demonstrace síly.
A je to chytrá volební strategie. Hlavním problémem sociálních demokratů v říjnových volbách je, že jejich příznivce Senát ani kraje moc nezajímají. Takže zatěžovat je realistickým programem nemá příliš cenu. Z krajských a senátních voleb je třeba udělat referendum o politice Topolánkovy vlády. A hlavně své lidi k volbám vůbec dostat.
Takže nastupuje nepolitická politika muzikálových zpěváků a oranžových růží. Politika bude zastoupena jen absurdními populistickými sliby. David Rath například dnes vyrukoval s nabídkou školních autobusů zdarma a vynalézavost sociálních demokratů v tom, co všechno by taky mohlo být zadarmo, nejspíš do 17. října překoná naši fantazii. Další složkou kampaně jistě budou diskrétnější, ale stejně dobře marketingově ošetřené diskreditační aféry politiků ODS. Ale oranžová kavalerie za 50 až 70 milionů bude udávat tón.
ČSSD a celá země urazily dlouhou cestu. Před deseti lety se Miloš Zeman vydával za tribuna chudých a okradených a jeho Zemák byl příslušně skromnější. Dnešní ČSSD se při oslovování stejného publika neostýchá ukázat, že si může dovolit nablýskaný americký truck na míru. Časy becherovky a tesilových sak jsou pryč.
LN 3/8/2008