Proč já? Ať to řeší soused
Aleš Kvapil o R43 v Metropoli Brno dnešních Lidovek. Cesty, které nikam nevedou. Tak nějak by se dal stručně nazvat naprosto zbytečně vytvořený problém kolem plánované výstavby rychlostní komunikace R 43 přes městskou část Brno-Bystrc.
Zastánci i odpůrci této stavby se shodují v jediném. Silnice R 43 je nezbytná. Je tu ale zásadní problém: KUDY má vést? Zastánci umísťují trasu do historické stopy přes Bystrc, konečně prakticky až na most u přehrady je tam dílo již dávno hotovo - kdežto odpůrci přehazují shnilé jablko sousedovi přes plot do Boskovické brázdy. Je to stejné, jako to řešíme s dětským hřištěm - všichni se shodneme na tom, že je nezbytné, všichni ale jedním dechem dodávají, že ne pod jejich oknem.
Mluvím za městskou část, kterou křižují tisíce a desetitisíce automobilů, které by jinak mohly klidně, bez problémů a exhalací spojených s jejich bržděním a opětovným rozjížděním, projet po R 43. Tato silnice je dlouhodobě považována za nedílnou součást konceptu dopravy v městě Brně. Je pevně zakotvena v územněplánovacích dokumentech a její výstavba řeší otázku kvality dopravy v městě Brně. Podmínky kvality ale může splnit, pouze pokud úsek Kuřim-Troubsko povede v původní, tzv. bystrcké stopě. Toto řešení je v poměrně pokročilém stadiu připravenosti co do rozpracovanosti projektu, zemních prací a dílčích staveb, majetkového vztahu k pozemkům i ekologické únosnosti po využití příslušných ochranných prvků.
Za velkorysý ústupek investora považuji navržené zatunelování celé trasy v Bystrci. Sídliště nebude rozděleno stavbou na dvě poloviny, jak je tomu nyní, nýbrž spojeno. Rekreační oblast Brněnské přehrady nebude stavbou nijak narušena. Celý dnešní nedůstojný a devastovaný přístup k přístavišti se zejména podle současného projektu se zakrytím trasy významně zkultivuje a promění k lepšímu.
Trasa Kuřim-Troubsko v bystrcké stopě je přirozená a vhodně navádějící k použití R 43 jako objezdu vnitřní části města při cestě k dálnici D 1 a na Prahu nebo na Vídeň. Současně ulehčí dnešní enormní zátěži v Kuřimi a nadstandardně propojí Bystrc se severní a jižní částí města.
Jakákoliv jiná varianta, včetně varianty Boskovickou brázdou, vede nevykoupeným a nepřipraveným územím. Lze očekávat mimořádné průtahy a komplikace. Už teď víme, že do uskutečnění této stavby ponese zvýšenou dopravní zátěž Velký městský okruh a městské části na jeho trase.
Hlavním problémem současného stavu je to, že rychlostní komunikace R 43 by měla odlehčit současné silnici I/43 Brno - Svitavy -Hradec Králové a odvést dopravu směřující jednak k dálnici D 1 z Brna směrem na Prahu a Olomouc, ale i na dálnici k Bratislavě a k Vídni. Současně ale nabídne propojení jižních partií města a nákupního centra Brno-jih s oblastmi na severu. Rychlostní komunikace R 43 není transevropskou dálnicí, na kterou by byla v současné době či blízké budoucnosti společenská objednávka. Je to pouze mezikrajské severojižní propojení mezi komunikací R 35 a dálnicí D 1, vyhovující Jihomoravskému kraji a občanům města Brna. Její trasa Boskovickou brázdou by vedla vozidla příliš velikým závlekem přes Ostrovačice a tak by byla vlastně nepoužívaná. Je tudíž z dopravního hlediska naprosto zbytečná.
Chceme bydlet ve městě ale využívat luxus ticha lesní samoty. Chceme jezdit autem, ale výfukové plyny ať inhaluje někdo jiný. Celý tento problém je o xenofobii, nesnášenlivosti, vytloukání politických bodů z rozsévání strachu a popichování. Tak jak se těžko hledá cesta k dohodě a porozumění mezi lidmi, tak stejně těžce se daří prosadit výstavbu R 43. A nic na tom nemůže změnit ani výměna politické garnitury na brněnské radnici. Už pánové Werich a Voskovec zpívali, jak lidi na lidi jsou jako saně, člověk na člověka jako kat. Podívejte se na ně, podívejte se na R 43, musíte naříkat.
ALEŠ KVAPIL