Petr Paulczyňski: homepage

Rudý výkřik majetkového náměstka

Oliver Pospíšil. Majetkový náměstek za ČSSD. Ke kauze vrácení vily Tugendhat se v dnešní MF Dnes vyjádřil takto: Vypadá to, že je opoziční role připravila o rozum. Mínil tím naše vyjádření k této kauze, které rovněž připomenu : Klub ODS podporuje vrácení vily Tugendhat rodině Tugendhatů. Vychází přitom z předpokladu jejího dalšího zpřístupnění veřejnosti. Klub se domnívá, že odmítnutí vrácení by bylo možno nazvat pokračováním arizace. Já podotýkám. Pokud nás opozice připravila o rozum jsme na tom pořád lépe než někdo kdo ho dosud nenabral.

Výrok páně Pospíšilův  zjevně uráží řadu kapacit, které se už vyjádřily shodně s námi, ale hlavně uráží všechny občany, kteří sdílí s námi stejný názor. A že jich pane náměstku je. Stačí si projet internet. Zde třeba diskuze k článku na Neviditelném psu.

Tady je. Jsou všichni pomatení na rozumu?

ARCHITEKTURA: Ostudná kauza vily Tugendhatzpět na článek
--------------------------------------------------------------------------------

Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 38, poslední: 13.01.2007 11:03, přehled diskusí
vrácení majitelům:
Autor: promirul IP: 88.100.84.xxx Datum: 13.01.2007 11:03
Nemohu pochopit o čem se dohadujete,jestli je to , či není památka.Tato vila byla majetkem židovské rodiny,ve válce ji gestapo zabavilo a po válce ji zabavil stát a jestli to  bylo město,to na věci nic nemění.Tato vila byla uloupena sprostým zločinem a po právu patří dědicům.Kdo se schovává za právnické kličky,je stejný zločinec jako ten co to ukradl první.
 
dotace:
Autor: iqu IP: 83.208.123.xxx Datum: 13.01.2007 10:43
Jsem toho názoru, že co se ukradlo, má se vrátit. Ať původní vlastníci naloží s domem podle svého. Se svým majetkem nakládá každý odpovědně a s láskou., to je známá věc. Navíc když se prokázalo, že ani stát ani město Brno nejsou schopni se o skvost architektury postarat, souhlasím s vrácením, na které právní nárok existuje, ne že ne. Podle mého názoru se drží magistrát jako klíště vlastnictví proto, že skýtá možnost dotací od památkářů, státu, EU ( jestlipak šibal Péťa měl v seznamu? ), skýtá možnost zadání projektů a realizace spřáteleným firmám, no a úředník magistrátu jistě přitom nepřijde zkrátka. Myslíte si, že někomu jde o ideál krásné architektury a památky ?
 
Ono nejde o vilu:
Autor: dvd IP: 194.105.99.xxx Datum: 13.01.2007 09:12
Jde o to, že když se podaří na státu či EU vymangelit najaké peníze na rekonstrukci stavby, která přitom prý NENÍ uměleckým dílem, tak z těch peněz taky leckomu leccos ukápne. Zkušenosti už s tím máme, že ano. Maně mě napadá nákup nevytížených letadel pro ČSA.
 
Vila:
Autor: Magda IP: 85.70.216.xxx Datum: 13.01.2007 07:54
Dobrý den, stále nechápu, proč si stát chce usurpovat vilu a nechce ji vrátit? Mám tomu rozumět tak, že jsou na ni ohromné dotace a pár vyvolených si chce namastit kapsy? Proč už o to ti lidé nepožádali dávno? Určitě se o ni budou starat lépe, bude normálně obývaná a zvenku si ji můžou dále prohlížet všichni návštěvníci! To to radši nechaj spadnout, rozkrást, rozebrat, zničit, jenom ať to nemaj původní majitele? Jo halt jsou národy a pronárody.Ostatně to je osud všech kulturních památek, které dosud nebyly vráceny původním majitelům. Na jejich zabezpečení se dalo 2 miliony korun!!!!! a na nějaký Orel v Brně skoro 10x více. Už aby tady byl jinej režim. Fakt jo, tyhle postbolševičtí "demokrati" rozkradli za více, než komouši za celou dobu.
 
Re: Vila:
Autor: Luboš IP: 84.42.193.xxx Datum: 13.01.2007 09:31
Lokomotivka ČKD také byla Národní kulturní památkou pro dělnický proletariát. A oni mě ji zbourali! Víte, každé zlo pochází od univerzitně vzdělaných. Jdnou jim zakroutíme krky!
 
Stačil mi začátek článku:
Autor: ota.karel IP: 83.240.11.xxx Datum: 13.01.2007 07:28
Co je asi motivem rozhodnut? Jen závist, nic víc....Kdysi jsem se v Uhelných skladech setkal s výborným zlepšovákem, který se používal snad po celé republice, pojmenovaný podle jeho autora salaqarda. A když jsem se dozvěděl, že autor několik let nedostal ještě ani korunu a podivil se té nespravedlnosti, bylo mi řečeno: "Víte o jak velké peníze jde!?" Nakonec i můj zlepšovák byl v podniku realizován během měsíce, ale dostal jsem jen odpověď, že přezkoumávají jeho novost, takže ani koruna taktéž.  A stejně uvažuje spousta "rozhodovačů" i dnes ....
 
Tady nejde ani tolik o styl jako o to, že to bylo ukradeno 2x:
Autor: Realista IP: 84.42.165.xxx Datum: 13.01.2007 05:06
poprvé Němci a pak komunisty.  Je to s vilou jako s majetky bývalých JZD (a ještě dříve sedláků): co se nakradlo se nerado vrací, zvlášť, když socani vedou v Brně.  Z toho je mi hnusně a ne z toho, jestli to je krabice nebo ne (podle mne je ale krásná).

Díky autore, pamatuju Vás (nebo Tebe?) z gymlu nad Štolou. Aspoň zase jednou někdo slušnej v té naší vlčí společnosti :-))
 
Souhlasim, ostuda provincni CR:
Autor: Rudolf Blazek, Taipei ,Taiwan IP: 61.222.126.xxx Datum: 13.01.2007 00:53
Souhlasim s autorem. Jak dlouho nam jeste bude trvat vratit spolecnost myslenkove tam, kde kdysi byla. Drive jsme byli nejen Evropsti, ale meli jsme svetovy rozhled a rozlet. Snad co zabralo 50 let ku zniceni zabere 50 let k naprave. Nestovice, svrab, lini hloupi neinformovani a neznali urednici na vsech urovnich statni spravy. Jeste ze je urednik smrtelny... a za tech 33 let snad bude lip...
 
Re: Souhlasim, ostuda provincni CR:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:12
Ono stačí se podívat na libovolný film natočený za první republiky... jaké měla společnost návyky, co se jedlo a pilo doma i v restauracích, jak lidé chodili oblečení.. a podobně. Ono se to nepovede tak často dostat společnost o více než 200 let dozadu, jak se to povedlo komunistům.. aspoň mají primát
 
Bolševici - čeští úředníci s vyčůranými právníky v zádech se nezapřou...:
Autor: Ladislav N. IP: 83.240.8.xxx Datum: 13.01.2007 00:46
Celá kauza půjde k soudu, snad si žádný soudce nedovolí vyslovit tak nehoráznou pitomost, jako úředníci na ministerstvu kultury nebo brněnském magistrátě.
Je jasné, že když byla vila ukradena, musí být vrácena.
 
Re: Bolševici - čeští úředníci s vyčůranými právníky v zádech se nezapřou...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 00:47
Přesně.
 
Re: Bolševici - čeští úředníci s vyčůranými právníky v zádech se nezapřou...:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:14
přesně tak

Re: Re: Bolševici - čeští úředníci s vyčůranými právníky v zádech se nezapřou...:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:15
a dodal bych: vrácena zrekonstruovaná, protože když byla ukradena, tak nebyla v žádném bídném stavu.
 
Re: Re: Re: Bolševici - čeští úředníci s vyčůranými právníky v zádech se nezapřou...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:20
Optimisto.

...To jsou mi teda nápady!...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 01:24
...A platit to bude nějaký "Českoněmecký fond smíření", když tam za války sídlilo místní Gestapo, Ruské ministerstvo obrany, jelikož tam po osvobození rudoarmějské velitelství ustájilo svoje koně, nebo "Nadace člověk v tísni", protože tam za dob socialismu sídlilo dětské rehabilitační středisko? 
 
Re: ...To jsou mi teda nápady!...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:25
Vy vtipálku.
Podle mýho vrátit a dost.
 
Re: ...To jsou mi teda nápady!...:
Autor: takydoktor IP: 203.196.37.xxx Datum: 13.01.2007 03:30
Za valky tam Gestapo nebylo, ale projekce firmy Messerschmidt. Ta udelala prvni zmeny (zazdeni pruhledu mezi domem a garazi). Prvni vetsi skodu (zniceni sklenenych  sten, az na jednu) provedlo blizke bombardovani spojencu (jedna bomba spadla dole, do zahrady). Ustajeni tam byli rumunsti konici, ne sovetsti. Jeste predtim (ale samozrejme az po opusteni vily Nemci) veskere zbyvajici puvodni zarizeni prepychove vily rozkradli mistni "antifasiste". Pred detskou rehabilitaci tam byla take na cas soukroma baletni skola. Nejvetsi skody pak ale nadelali snad brnensti papalasi, kdyz si chteli toto prepychove misto upravit na hnizdecko svych soukromych radovanek (jeden by rekl, takovy stranicky nevestinec). Jejich puvodni plany ale byly nastesti z vetsi casti "sabotovany" tehdejsim SURPMO, ktere v osmdesatych letech provedlo sice pamatkove ne prilis citlivou "mirnou upravu v mezich tehdejsi spolecnosti" jez se dnes az prilis snadno da odsuzovat, lec i tak zamezila snad jeste vetsim pamatkovym ztratam. Takze sit pro lov prispevkovych organizaci se muze rozhodit pekne siroko.

Nebo doufejme, ze dr. Hammer-Tugendhat a jeji blizci to zvladnou z vlastni kapsy. Nakonec rodina jeji matky mezi valkama patrila v Ceskoslovensku mezi ty nejbohatsi (kapitalisti jedni!). Kazdopadne to jiste poridi nekolikrate levneji, nez tomu melo byti nyni, "peci" ceskych uradu. Doufejme jen, ze ty  "hnede obalky" jeste nebyly mezitim rozdany patricnym "ucastnikum" celeho rizeni. To by pak se asi muselo dokazovat, ze architektura vlastne neni umenim, az i ve Strasburku.

...A že si rodina tak vzpomněla tak najednou!...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 00:30
...Když jsem vilu navštívil v roce 2000, tak nám tam na dotaz ohledně případných majetkových nároků rodiny bylo řečeno, že dcera Tugendhadtových je kunsthistorička na nějaké americké universitě a jezdívá do vily se svými studenty. Prý je to moc příjemná paní a s úsměvem vždy odpovídá na podobné otázky, že je ráda, když vila slouží jako veřejně přístupná kulturní památka. Ale, pravda, Tugendhadtovi měli děti tři...

...Že by si to najednou část rodiny nějak rozmyslela? Nebo že by potomci provozovali kulturní osvětu ve vile jaksi "on-line" z Venezuely, USA nebo Švýcarska?...

Á propos, opravdu seženou samotní Tugendhadtovi těch cca 200 milionů na nutnou opravu? No, třeba jsou pořád tak pohádkově bohatí, jak bývali kdysi. Nebo mají kontakty na nějaké filantropicky založené mecenáše... Pak je to OK.

Já jen, že pokud má snad někdo pochyby, tak ta rekonstrukce tolik stát opravdu bude. Novostavba přišla na šest milionů a běžné vily na Babě v těch časech asi tak na sto tisíc korun. Takže rekonstrukci toho značně zchátralého domu pod 200 milionů nepořídíte. A jestli ano, tak sním svou rezervní pneumatiku i s ráfkem.

Aby bylo jasno, vůbec mi nejde o nějakou "spravedlnost", "nápravu křivd" nebo něco takového, co zrovna hýbe veřejným míněním. Zajímal by mě čistě osud toho domu. Bude-li mu lépe v rukách rodiny původních majitelů - budiž! Jen je mi to takové celé nějaké...ehm...divné...
 
Re: ...A že si rodina tak vzpomněla tak najednou!...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 00:42
Šakalíku, nechme pracovat čas a uvidíme, ta rodina snad doteď bohatá snad je? Ale podle mého, cokoliv je lepší než ta dosavadní správa místního magistrátu. A ty jejich poslední výroky jsou opravdu ostudné...

P.S. Tamtamy mi donesly, že jste tu někdy na podzim byl, proč jste se neozval? Třeba s tím Semálem bych Vám to vysvětlila.
 
Re: Re: ...A že si rodina tak vzpomněla tak najednou!...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 00:46
Jinak, my teď máme doma hit, tu poslední knížku od P. Zatloukala. Je moc hezká, ale nikomu, kdo z Brna není, asi moc neřekne. Nám se líbí moc.

Jo a dneska (včera) jsem se byla podívat na Starobrněnské (Galerie architektů??) na Jindřicha Kumpošta, ani jsem netušila, kolik toho tady postavil.
 
No jo...znáte to:...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 01:03
...kus vlastního domova člověk objevuje obvykle ze všech částí světa nejpomaleji. Pro mě je Praha taky dodnes poloviční záhadou (7;- ))

..Jo-o...zaskočil jsem s kamarádem,...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 00:57
...který Tugendhatku vždycky při své návštěvě Brna prošvihnul - tak jsem tentokrát na něj dohlíd! (7;- )) Už dříve jsem ztratil mobil i s Vaším číslem. Proto jsem se nemohl ozvat ani kdybych chtěl...(7:- /)

Vyrazili jsme uprostřed října, takže počasí bylo málem dokonalé. Prošli jsme si kromě jiného hlavně "Kamenku", která je naprosto úžasná dokonce i bez těch hezkých Fránkových novostaveb. A zkončili jsme v šílené putice Za mostem (vulgo U Růžičky), kde je dodnes k mání výčepní lihovina! § :- | ) (7;- ))

Byl to skvěle strávený den pozdního babího léta v Brně a já jen doufám, že nebyl poslední (7:- ))
 
Re: ..Jo-o...zaskočil jsem s kamarádem,...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:03
Tak se příště ozvěte, mail na mě snad ještě máte?  Kdyby ne, ozvu se já. Mějte se!

to je ta adresa na Centru s číslicí 2?...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 01:06
...Jestli ano, tak je to dobré

Re: ...A že si rodina tak vzpomněla tak najednou!...:
Autor: aleš IP: 62.245.126.xxx Datum: 13.01.2007 06:01
Z historie víme, že nejhorším správcem jakéhokoliv majetku je stát! Město Brno není o nic lepší, tak proto jednoznačně vrátit!!!!
 
Autor má pravdu, že je to ostudné:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 00:25
co se děje systémově kolem uznávání architektury coby uměleckých památek, ale musím zároveň říct, že asi je to mým nepochopením funkcionalismu, ale nemůžu si pomoct: nic tak úžasného na něm nevidím. Stavět krabice prosté jakékoliv ozdoby uměli i komunisti, stačí se podívat kolem centra snad každého města v ČR... asi dostanu obrovskou kritiku od milovníků tohoto směru, ale opravdu nechápu, proč bych za "hodnotné a úžasné" měl označovat něco, co mi výjimečné nepřipadá ani náhodou
 
...To máte tak...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 00:48
...ohromné spoustě lidí nepřipadá nijak "hodnotný a výjimečný" Chateau Lafitte z roku 1787. A přesto za něj znalec zaplatil 105 000 liber...

Na rozdíl od pronikání do tajů vínaznalství je v tomhle případě cesta poměrně jednoduchá: skočte na stránku toho domu (viz níže), rezervujte si prohlídku (je to nutné!), bude Vás to stát 80 korun za vstupné a cca 400 za cestu do Brna (je to zajímavé město i bez té vily) a tam v tom ohromném pokoji Vám to dojde. A jestli ne, tak se tím netrapte - bude to kus historie bez ohledu na aplaus publika...http://www.tugendhat-villa.cz/

Re: ...To máte tak...:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:04
No v Brně jsem byl nedávno, do Tugendhata jsem se nedostal, takže až tam příště pojedu, tak se podívám... to srovnání s komunistickými obludami byla nadsázka, nicméně chtěl jsem tím říct, že v domě oceňuji spíš "útulno" mezi výzdobou, než "vzduch" mezi prázdnými zdmi... neříkám, že u užitkových staveb nemůže být funkcionalismus dobrý, takový Veletržní palác se mi líbí a je postavený dobře, nicméně zase - víc se mi líbí Národní muzeum. Je to spíš otázka vkusu, řekl bych....

...To jistě...a nejenom vkusu!...:
Autor: šakal IP: 62.245.86.xxx Datum: 13.01.2007 01:12
...Ortodoxním funkcionalistům se ta vila ani trochu nelíbila - připadal jim málo "sociální". Takového Teigeho z ní málem trefil šlak. Tady tedy jasně vidíte kupříkladu hledisko ideologické

Jinak...naučit se oceňovat věci, které jsou dobré, ale neodpovídají mému estetickému názoru - to je to nejtěžší. To nikdo neumí dokonale
 
Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:14
No, až tu zas budete, ozvěte se, mail máte, ráda Vás po štatlu provedu.
 
Re: Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:40
Obávám se, že nemám, při nedávném kolapsu systému jsem přišel o kontakty... kdyžtak mi prosím napište nějaký mail - jakýkoliv - na finrod.felagund@epost.no, abych měl Vaši adresu.. děkuji
 
Re: Re: Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:48
Dík, ozvu se.

Re: Re: Re: Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:55
také děkuji

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: aida IP: 84.42.231.xxx Datum: 13.01.2007 01:59
Já mám pro Vás díky mamince slabost, ona je úžasná. Teda, jestli se nezlobíte, Vy jste fajn i sám o sobě.
 
Re: Re: ...To máte tak...:
Autor: takydoktor IP: 203.196.37.xxx Datum: 13.01.2007 04:08
Jen tak mimochodem, on ten Veletrzni palac zase tak "dobre" postaven nebyl. Jak se zjistilo pri jeho (popozarove) rekonstrukci. Puvodni pan stavitel (tusim, ze to byla tehdy firma Dra. Skorkovskeho) totiz vodou a piskem do betonu pri stavbe palace vubec nesetril (ale treba s cementem to bylo jiz trochu slabsi).

Az budete ve vile Tugendhat, tak Vas mozna prekvapi jaka byla ve skutecnosti vevnitr "gemutlich". Vsak take si to brzo po jejim dokonceni pochvaloval i sam pan Tugendhat, kdyz vedl verejnou polemiku v tisku s Dr. Beerem, ktery ji tehdy napadl z "ideologickeho" hlediska.
 
Re: Autor má pravdu, že je to ostudné:
Autor: KirovReporting IP: 84.42.214.xxx Datum: 13.01.2007 00:54
ježišikriste vy to NEVIDÍTE????????????? copak neni pro vás rozdíl mezi např. vilou tugendhat a komoušským letoviskem na Orlíku? Nebo např. Masarykův studentský domov v Brně (Fuchs) a např strahovské koleje. všechno to jsou - jak říkáte - krabice... (a to jsem byl k produktům komunismu ještě schovívavý)

Re: Re: Autor má pravdu, že je to ostudné:
Autor: Finrod Felagund IP: 89.176.73.xxx Datum: 13.01.2007 01:07
Co se týče těch kolejí, tak se mi daleko více po architektonické stránce líbí Kolej Jednota vedle masaryčky v Praze... jinak jistě, když cokoliv srovnáváte se Strahovem nebo s Hvězdou, tak se mi zdá, že cokoliv vyjde lépe, ale znovu říkám: byla to spíše nadsázka
 
Re: Autor má pravdu, že je to ostudné:
Autor: Vlado IP: 83.208.239.xxx Datum: 13.01.2007 02:29
Ano, souhlasím s p. Fegulandem, ani já při rozřaďování staveb do kategorií "líbí - nelíbí" neřadím vilu Tugendhat do kategorie "líbí". Nenacházím v ní útulnost, která má - podle mého mínění - být základní vlastností člověčího bydlení. Mám takový pocit, že právě ona může být určitým symbolem výtvarného cítění, které od začátku 20. století - podle mého názoru a nikomu ho nenutím - pod hlavičkou tzv. moderního umění se zvrhává v něco velice divného, příjemného jen určité menšině. Nechť jsem za barbara, ale myslím si, že když Michalangelo postavil svého Davida na náměstí ve Florencii, tak tu krásu sochy chápal i nevzdělaný venkovan, kdežto od moderních pomníků nastavěných v dnešních městech odvrací lidé zrak.

Slova Šakala (nepochybně jinak cítícího než já) mi připadají natolik vhodná k zamyšlení, že je cituji : "...naučit se oceňovat věci, které jsou dobré, ale neodpovídají mému estetickému názoru - to je to nejtěžší. To nikdo neumí dokonale." Jsou totiž návodem k praktickému kompromisu názorů : vilu T. vrátit dědicům, tím přestane být věcí veřejnou a podnětem k diskusím. Je-li něco moje (mluvím za budoucího majitele) a na mém pozemku, pak rejpalové jako Vlado musí zmlknout a když se jim to nelíbí, ať si na vlastním pozemku postaví něco jiného a výrazově naprosto protichůdného. Koneckonců vila T. byla postavena ne s úmyslem vytvořit budoucí národní památku, ale jako rodinné sídlo podnikatele se svérázným vkusem.


zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 1725x, známka: 2.9
Kategorie:
online: 60
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist