Petr Paulczyňski: homepage

Vláda schválila reformu. Tak tomu říká.

Reforma, baťoh a jánevím jak se tomu eufemisticky říká. O modrou šanci se to tak, tak, otřelo. Prostě umění možného. Ale také plné věcí, nad kterými se zavírají oči. Zavedení zdanění firemních odvodů v rámci tzv.superhrubé mzdy je skandál, protože daň tak není deklarovaných 15 ale 22%. Odpuštění daní z pozemků jako vějička pro lidovecké voliče , kterou zaplatí majitelé nemovitostí je další kukaččí vejce. A je tam víc toho, co jsme měli hájit, i přes složitost koaličních vztahů. Ale uvidíme. Já myslím, že ještě k nějakým změnám dojde. Přehled principů reformy,když už přistoupím na tuto terminologii je zde.

Přehled hlavních bodů první fáze daňové, sociální a zdravotnické reformy, kterou dnes schválila koaliční vláda Mirka Topolánka:
    
     - jednotná sazba daně z příjmu fyzických osob 15 procent (v současnosti jsou čtyři pásma 12, 19, 25 a 32 procent). Daň bude počítána z tzv. superhrubé mzdy, tedy včetně pojistného placeného zaměstnancem i zaměstnavatelem - ve skutečnosti tedy bude činit 23,1 procenta;      
     - zrušení automatických valorizací životního minima a sociálních dávek, pravidelně se budou zvyšovat jen důchody;      
     - pacienti by od příštího roku měli platit 30 korun za návštěvu lékaře a položku na receptu, 60 korun za den v nemocnici a 90 korun za pohotovost, a to do maximální výše 5000 korun za rok;      
     - poplatky se také netýkají preventivních prohlídek a očkování dětí či rodin s těžce nemocnými dětmi. Platit nebudou muset ani všechny děti do tří let, děti umístěné v dětských domovech a polepšovnách, lidé v hmotné nouzi, odsouzené osoby se soudně nařízenou ochrannou léčbou a pacienti povinně léčení s infekčním onemocněním. Ženy budou osvobozeny od plateb za výkony spojené s těhotenstvím;      
     - z ekologické daně budou osvobozeny domácnosti vytápějící plynem nebo napojené na kogenerační jednotku vyrábějící teplo a elektřinu. Platit nebudou také ti, kteří využívají alternativní zdroje energií;      
     - zůstane zachováno daňové zvýhodnění režijních jízdenek zaměstnanců drah, naopak se má zrušit daňové zvýhodnění stravenek na straně zaměstnavatelů. Ministerstvo financí vypracuje do příštího roku úplně nový zákon o dani z příjmu, který by měl komplexně vyřešit i problematiku daňově odečitatelných položek a slev;      
     - změna přídavku na dítě - pevná výše od 500 do 700 korun podle věku dítěte, získají ho rodiny s příjmem do 2,4 násobku životního minima, nyní do čtyřnásobku minima;      
     - zavedení třírychlostní rodičovské dovolené a změna rodičovského příspěvku:
     1) dvouletá dovolená s příspěvkem 11.400 korun měsíčně (celkem 216.000 korun)
     2) tříletá dovolená s příspěvkem 7600 korun měsíčně (celkem 235.000 korun)
     3) čtyřletá s příspěvkem 7600 do roku a půl dítěte a pak 3800 korun (celkem 212.800 korun);      
     - snížení porodného ze 17.760 na 15.000 korun za jedno dítě, za druhé a další dítě 13.000 korun;      
     - zrušení 1000 korun pastelkovného pro rodiče prvňáčků;      
     - omezení pohřebného, nárok jen při pohřbu rodiče nezaopatřených dětí nebo při pohřbu nezaopatřeného dítěte;      
     - změna nemocenské - první tři dny nemoci bez dávek, čtvrtý až 30. den nemoci 60 procent příjmu, 31. až 60. den nemoci 66 procent příjmu, pak 72 procent příjmu (nyní první tři dny 25 procent, pak 69 procent příjmu);      
     - zmrazení platů ústavních činitelů, snížení počtu úředníků ve státní správě. Pracovníkům veřejné správy a služeb by mzdy v příštím roce neměly růst víc než maximálně o 1,5 procenta.      
     - nastartování první etapy penzijní reformy - počítá se mimo jiné s dalším prodlužováním důchodového věku na 65 let;      
     - zvýšení snížené sazby DPH z pěti na devět procent, základní sazba zůstane na úrovni 19 procent;      
     - snížení daně z příjmu právnických osob z nynějších 24 procent na 22 procent v roce 2008, na 20 procent v roce 2009 a na 19 procent v roce 2010. Postupná reforma základu daně;      
     - zrušení minimálního základu daně;      
     - daňová progrese: zaměstnanec bez dětí se mzdou do 10.000 nebude platit daň z příjmu, zaměstnanec se třemi dětmi a manželkou v domácnosti nebude platit daň z příjmu, pokud jeho hrubá mzda nepřesáhne 33.300 korun měsíčně;      
     - ekonomicky aktivním důchodcům se navrhuje přiznat sleva na dani 2070 měsíčně;      
     - obce budou moci rozhodnout o tom, zda osvobodí zemědělské pozemky od daně z nemovitosti;      
     - zrušení registračních pokladen

Na veřejném semináři, který dnes v parlamentu uspořádal Vlastimil Tlustý zvaný rebel, to vypadalo trošku jinak. Skutečná reforma alespoň co se daní týká probíhala totiž zde. Její účastníci nebyl žádný Vlastův fanklub, ale skupina renomovaných odborníků a politiků . Bylo také účastno jádro jeho poradního týmu, který celou daňovou reformu do Modré šance připravoval a který je značně rozladěn. Za předsednickým stolem seděli za českou stranu analytici Pavel Kohout(PPF) a Vladimír Pikora(Next finance) a za slovenskou Richard Sulík a Petr Pažitný, spoluautoři slovenské reformy, kteří provedli propočty dopadů Tlustého návrhu na českou ekonomiku.










zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 1075x, známka: 3
Kategorie:
online: 11
návštěv:

Locations of visitors to this page blog.idnes.cz
odkazy
Václav Klaus
eStat.cz
Město Brno
Moderní Brno
   ODS
   ODS Brno
   
   
   
   
odjinud aktuálně

TOPlist