Petr Paulczyňski: homepage

Vratne lahve. Vratte mi vstupne!!! (filmova recenze)

Aneb kterak Ross sepsul Svěráka za apologetizovaný film. Já ho neviděl, tak nevím. Ale Svěráka taky nemusím.

Pred par dny jsem se zucastnil slavnostni premiery noveho ceskeho filmu Vratne lahve. Z namesti z kopce dolu, vlevo kostel, vpravo zakladni skola, a rovnez vpravo Kino Hana Kojetin. Cerveny koberec, sampanske, tuxedos and all that jazz. Cesky sebevedomy Bartoska objimajici vyvalenou Rene Zellweger jako by ji znal (ani nahodou) tam nebyl. K jidlu se podavala lasagna.

Film byl uzasny. Takovy cesky a rekl bych az oci-otvirajici. Prvnich par momentu filmu jsou letecke zabery Prahy. Zimni Prahy. Nikde ani listecek, vsechno sedive, jen ty jejich pustiny, hola zeme, ty depresivni slums. Nikdy predtim jsem si neuvedomil, jak moc ze vzduchu Praha pripomina Kabul a nebo Peshawar. Neco jako Welcome to hellhole... Z toho mista jde neco jako pronikave zareni. Jsem si jist, ze pasazerum vystupujicim z letadla v Ruzyni musi letusky u dveri "baj, bajbaj, baj bajbaj baj" vydavat z kosiku kazdemu cloveku jedno Valium nebo Serotonin proti manio-depresivni psychoze. Ten dojem "Kabul, Kabul, Kabul" byl tak silny, ze jsem i nasaval vzduch, zda ucitim typicky smrad velbloudiho trusu, ktery tam susi a topi s tim.

Nektere dalsi sceny ze zacatku byly vykradeny z nedavneho filmu Finding Forrester, povsimla si moje dcera. Ja jsem si zase vsiml, ze kdyz si sundam brejle, tak dokonce stary Sverak s temi sedivymi fousy i vizualne pripomina Sean Conneryho. "Ovsem Sverak tolik nesisla", doplnila manzelka. Plagiarismus je zrejme pracovni metodou ceske vedy a kultury. Tak jako cesti vedci opisovali zahranicni prace, aby v Cesku dostali sve doktoraty a CSc, tak i cesti filmovi tvurci ukradnou, co muzou. Mozna by mlady Sverak mohl dostat doktorat? Ale jen takovy cesky... V Cesku je skoro kazdy doktor, sdelil mi nedavno jeden naivni American. Vysvetlil jsem mu to: Nemaji talent, nemaji schopnosti, nemaji charakter - co jineho nez akademicky titul jim zbyva? Dalsi rana valecnym stvacum.

Vykradani scen neskoncilo u jednoho filmu, ale asociace se tam objevovaly porad, mozna i neumyslne. Je tam scenka, kdy stary Sverak, zamestnan coby bicyklovy poslicek sedi v zimnim parku na jakemsi kopci, dole pod nim ulice a hlasi do vysilacky "jsem na Smichove". Kulisu za nim tvori par duchodcu vedenych Ladislavem Smoljakem, spolupracovnikem StB (overte si v Cibulkovych seznamech). A kamera udelala zaber dolu z kopce do ulic a ja jsem videl tu scenu ze "Schindler's List", kde Nemci likviduji krakowske zidovske ghetto a Schindler sedi na kopci na koni a diva se na to s jakousi pritelkyni - je to ta scena s malou holcickou v cervenem kabatku.

Strucny pribeh filmu je, ze mirne neuroticky petasedesatilety ucitel (Zdenek Sverak) zije s taktez nervozni manzelkou (Daniela Kolarova) v jakemsi slumu, vysoce podstandartnim bydleni, obytne chodbe nad zeleznicni trati, ale s vyhledem na Prahu (ale to vite pani Tutenkamenova, Praha je Praha!) a doma se nudi a tak si hleda zamestnani. Jeho prvni zamestnani pote, co prestane "ucit" je bicyklovy poslicek, pote vetsinu filmu pracuje v jakemsi konzumu, kde bere zpatky prazdne flasky (odtud nazev filmu) a na zaver filmu se tam objevi jeste i v uniforme pruvodciho ve vlaku.

Herecke vykony jsou velice mizerne, na urovni ochotnickeho souboru Osvetove besedy Kojetin, kdyz hrali Strakonickeho dudaka v mistni Sokolovne. A nebo to byla Marysa? Ta s tim hrnkem kafe, co furt chtela nekoho otravit? Stejne trapne jsou sceny z reditelny skoly, kde je Sverak karan pani reditelkou. Za takove herectvi by se melo verejne fackovat. Vypada to, ze cesti herci, kteri jeste umeli hrat byli vsechno generace Jaroslava Marvana. Pak uz nic. Pak uz bylo jen doba intelektualniho Temna. Pamatuji si Danielu Kolarovou jako dvacetiletou krasavici, kdyz tam nekde hopsala okolo Jaromira Hanzlika, ktery zrovna hral Huckleberry Finna (a staricky Ladislav Pesek predstiral, ze je cernoch Jim) a za par let je z ni stara oskliva baba, s typicky cesky umastenymi nemytymi vlasy a uplne hnedymi zuby? Co se stalo? To cele ty roky kourila Cohibas a zvykala tabak? Vezmete ji nekdo k zubari, smankote - vzdyt je to tzv. herecka, ne?

Film, podle mne zcela neumyslne, ukazuje soucasne vydobytky civilizace jak jsou k dostani prumernemu ceskemu duchodci. Cesky duchodce nezije jako civilizovany duchodce. Cesky duchodce si rano nenalije sklenici pomerancoveho dzusu, neskoci si do bazenu si zaplavat, nesedne do Lincolna a nejede hrat golf. Nene. Zije v jakesi umolousane garsonce (ale je to Praha, Praha, Praha!), kde jak Sverak i Kolarova spali na jakemsi jednomistnem gauci, musi chodit do prace, brat vratne lahve nebo doucovat nemcinu, kterou sami neovladaji, pote se prikrcen potaci smradlavou Prahou (auto jisteze nema, blaznite nebo co?), pak stoji ve fronte v Delvite na zahnivajici maso - trocha koreni ten smrad zazene a je to v akci (na sleve), nahle se vraci davna scena z prazskeho automatu Koruna "Sefe, je ten gulasek volnej?", lekarska pece stoji za prd a to i v pripadech kdy je lekarem vlastni pribuzny a v noci se mu zdaji sexualni sny, odehravajici se v kupe ve vlaku. Jojo. V kupe ve vlaku! Krakowske ghetto all over again!

Jazykove je to taky posusnanicko. Cely dej je namluven tou novou zbolsevizovanou cestinou s nelogickymi nadechy mezi slovy a prizvukem na konci slova. Uplne zmongolizovany jazyk, ktery by Vrchlicky uz rozhodne nepoznal. To rozhodne neni jazykovy vyvoj, to je nic nez lingvisticka degenerace. Dej je velice predvidatelny, cesky trapny, coz vzhledem k plagiarizaci vetsiny scen neni nic necekaneho. Jedine, co jsem necekal, byla scenka, kdyz stary Sverak coby ucitel cestiny macka houbu na utirani tabule zakovi na hlavu, coz bylo nelogicke a absurdni a scena s hubenou slecnou pocmaranou na brise. Sice tam bylo pozdeji vysvetleno, proc byla pocmarana, ale proc tam v tom filmu vubec byla uz ne. Porad jsem cekal. ze tam bude nekde scena s tim ceskym narodnim sportem, jak prohazuji tu chciplou karakulskou ovci kruhem pri jizde na koni. Nebyla tam. Zatim.

Pred filmem mi Boris Dobak predvidal, ze se mi to nebude libit, ze je to moc ze zivota a ze budu tvrdit, ze je to depresivni. Mel pravdu. Pry si Cesi mysli, ze to byla komedie. Ja si myslim, ze to byl horror a jen dukaz, proc Hostel a Hostel2 byl natacen v Cesku. Neco tak hluboce depresivniho nelze v Hollywoodu natocit. Nejsou tam na to herci, reziseri a ani exteriery. Ovsem Cesi jsou treti nejvyssi narod na svete :-)

Naprosto nepravdepodobnou scenou byla ta z kostela, kde se Daniela Kolarova, cely zivot hrajici uvedomele komunisticke zeny, hlasite modli. Co tim asi mlady Sverak (sam ateista, jak priznal v Bucharove filmu, tatinek komunista) chtel rict? Zakladni premisou filmu vseobecne je, ze musi byt aspon na tech par chvil (co se divak diva) uveritelny. Tohle uveritelne nebylo. To by se tam rovnou mohla modlit Jirina Svorcova.

Me zaverecne doporuceni? Jdete na to, ale jen je-li vam porad treba nejakeho odstrasujiciho prikladu - v tom pripade je to povedeny film. Jinak by stary Sverak, byvaly clen KSC, ktery jiste nebydli v nejake obytne chodbe, spis mohl zpytovat svedomi se svym kamosem Smoljakem a mlady Sverak, by mohl treba misto nataceni blbych filmu neco tunelovat nebo tak. Ano, jsem si vedom, ze mlady Sverak kdysi dostal Oskara utechy (to je cena za nejmene blby zahranicni film z velkeho mnozstvi uplne blbych zaslanych zahranicnich filmu), ale to uz je davno. Je to totalni petka, Sveraku, sednout a stydet se. A kdybych mohl, tak vezmu houbu od tabule a vymackam mu ji na hlavu!

zpět | tisk | poslat odkaz
Ohodnotit: 1 | 2 | 3 | 4 | 5, hodnoceno: 3512x, známka: 2.8
Kategorie: Nalezeno na webu